Fotozine “Žičani okidač” : ISSN 1334-0352 : s vama od 6. 6. 1998

fotozine
fotografija
druženja
prilozi
sitnine
prijavnica
nadimak:

lozinka:

upamti me
trenutno prisutni:

Adobe RGB u sRGB
Aywen
[25. 03. 2008.]

S obzirom da sve, uvijek i bez iznimke slikam u Adobe RGB profilu, a slikam puno, imam mali problem. Kada me ljudi traze da im dam slike (a bez da ih prije obradim) dolazi do toga da su zbunjeni kako slike djeluju "isprano". E, sad, kako mi se ne da svaku posebno otvarati u Photoshopu i mjenjati profil, da li netko zna, postoji li program kojemu mozes reci da neku hrpu slika koju odaberes, sve redom promjeni iz jednog profila u drugi?


mudri
[25. 03. 2008.]

slikaš u Adobe RGB profilu zbog? :)

Aywen
[25. 03. 2008.]

hmm pitam se pitam... :) zbog sebe i boja :)

naprvu
[25. 03. 2008.]

sRGB je profil optimiziran za prikaz na monitoru dok je adobeRGB profil za tisak. Ukoliko se netko bavi obradom fotki za tisak puno mu je realniji prikaz boja ako koristi adobeRGB dok, npr. "Save for web" automatski sprema u sRGB-u. I većina stockova traže *jpg u adobeRGB-u a njihova skripta automatski pretvara thumbove i preview-e u sRGB.

Što se tiče promjene profila, možda ti je najbolja varijanta sa "action" u PS-u. Nisam siguran dali ikoji od preglednika podržava batch processing takve promjene profila.

janimir
[26. 03. 2008.]

Slabo buš tiskal s AdobeRGB profilom :))) Naime, tisak se jos uvijek temelji na četverobojnom CMYK procesu... sRGB profil je užega spektra i je namjenjen elektronskom prikazu, dok je AdobeRGB njihov (Adobeov) profil temeljno namjenjen lakoj sinhronizaciji boje unutar Adobeovih aplikacija - svojevrsni "optimum" - ni premalo ni odviše (kao primjerice ProRGB ili koji još širi profil).

E sad, za Aywen pitanje - snimas li u RAW formatu, ili snimas JPEGe? Ako snimas u RAW formatu, te za (neke) "ljude" prebacuješ bez obrade u JPEG (TIFF ili što trećega), jednostavno spremi malu sliku s sRGB profilom, ako pak snimaš kao JPEG, ja ti jedino mogu preporučiti da načiniš nekakvu akciju u PhotoShopu i kad ti se skupi veća količina slika sve ih odjednom konvertiraš. Nemrem ti preporučit kakav drugi postupak ne zato jer drugim programima ne bih bio zadovoljan, već zato kaj rabim samo PS.

marionovak
[26. 03. 2008.]

Ja sve tiskam iz RGB 1998 profila,. printeri su optimizirani za konverziju, jer to vise niej CMYK,. nego je 9-12 boja,. C, light Cyan etc,.. Kad sam stampao knjigu, opet sam sve dostavio u RGB jer stamparija ima svoj nacin konvertiranja i optimizacije za svoje prese,. osim toga RGB ima daleko siri spektar boja nego CMYK

naprvu
[26. 03. 2008.]

@janko - do prije koju godinu se za svaku pojedinu vrstu tiska određivao poseban profil. Mnoge tiskare i danas koriste euroscale coated, uncoated i sl. cmyk profile. No, moderni RIP-ovi koji pogone printere, CTP-e i sl. imaju jako dobru konverziju adobeRGB1998 tako da se danas bez problema mogu slati i RGB file-ovi na printanje/tisak (kao što mario reče). Npr. ako si bio na Sennovoj izložbi, ono sve sam mu printao iz RGB-a i bio je prezadovoljan bojama (samo moraš printeru "reći" - gle stari, ovo ti je RGB a ti to promjeni u CMYK kako najbolje znaš za tu i tu vrstu materijala).

Zašto se danas tako radi? Pa zato što npr. neki dizajner u hr složi pripremu za reklamu koja će ići i po sloveniji, i u novine, i na jumbo i na vrećice i na naljepnice ... puno je lakše baratati samo sa jednim profilom nego za svaku tehniku tiska određivati posebne profile. Taj zadnji korak se prepušta tiskaru, odnosno njegovom RIP-u, jer otkuda bi svaki dizajner znao na kojim će se sve printerima printati njegov uradak koji je već odavno prodao Cocacoli a sada nekakvi referenti nabave doturaju te CD-e tiskarama po svijetu.

Ako radiš unutar iste kuće i pripremu i tisak onda možeš odrediti i drugačiji workflow - bitno je da je kompletan sustav "iskalibriran" i da znaš šta možeš očekivati kao krajnji rezultat.

No, bez obzira na tisak, dok smo u fazi obrade, sRGB nas može zavarati svojom živahnošću boja a dobro znaš da takve boje kakve vidimo na monitoru je gotovo nemoguće dobiti u tisku. Stoga, većina pripremaša koristi adobeRGB jer im daje realniji prikaz onomu što će dobiti nakon tiska.

Jethrotull
[26. 03. 2008.]

kako se god okrene mora se printat kao cmyk

epozar
[26. 03. 2008.]

QImage

Aywen
[26. 03. 2008.]

prvo, hvala svima na velikim i lijepim odgovorima! :)

@janimir slikam samo u JPEGu. trazila sam po internetu i nisam nasla, ili sam na krivim mjestima trazila, nikakav program koji bi mogao napraviti to u velikom broju, bez prethodnog otvaranja u photoshopu. malo je zez napravit akciju u PS za 200-300 slika :)

@naprvu kod obrade uvijek rezultat convertiram u sRGB (pa nema problema s tiskom)

@epozar QImage? oprosti, nisam stigla jos provjerit na internetu o tome, ali da li on moze napraviti takav batch, sto ja trebam?

Jethrotull
[26. 03. 2008.]

vazno je da znas da napravis akciju u PS-U i onda mozes da odes na kafu u grad dok on ne rijesi sve fotke, ne kopas nego ga pustis da sam odradi sve ccc, kakva si ti lijenstina

Berty
[26. 03. 2008.]

ja za tisak kad završim sve konvertiram u CMYK pa tek onda napravim fine tuning s bojama kako hoču ...

iz bilo kojeg profila kad RGB pretvoriš u CMYK , boje se promjene jedini način je da u CMYK-u završiš do kraja ..

epozar
[26. 03. 2008.]

@Aywen jest QImage radi u batchu, tak ga ja i koristim, za web u sRGB

naprvu
[26. 03. 2008.]

@bertys30 - tvoj workflow je sasvim normalan za offsetni tisak. Međutim, današnji printeri ne rade samo sa 4 boje već imaju prošireni gamut sa LightCyan, LightMagentom i po dvije ili tri crne. Ajmo reć da se zahvaljujući novim tehnologijama nešto više informacija (gamut-a) može izvući iz RGB-a nego iz CMYK-a. I pripremu za offset je moguće raditi u RGB-u samo je dobro biti svjestan činjenice da će se rezultati razlikovati, naročito u nekim osjetljivim bojama (plava neba, tirkiz i sl.).

Dok offset radi sa 4 boje, većina profi printera radi sa 6 boja a photo printeri rade i sa 9.

Zato i kažem da dizajner često nezna gdje će se sve njegov dizajn printati ili tiskati pa kada bi odmah prebacio u CMYK gubio bi dio informacija koje današnji printeri mogu izvući iz RGB-a.

Jethrotull
[26. 03. 2008.]

naprvu koliko ima takvih printera u HR i koja je cijena te stampe, a i sve se yna gdje ko stampa tako da se nemoze pogrijesit u pripremi!

naprvu
[26. 03. 2008.]

Takvih printera samo u zagrebu ima oko 200-300. No, nisu samo takvi printeri u igri. Npr. meni stiže UV flatbed printer koji printa direktno na staklo, drvo, metal, plexi ...

Cijena takvog tiska ovisi o puno faktora a kreće se u rasponu od 15 - 400 kn/m2.

Po 15 kn se printaju Jumbo plakati (loši printeri, jeftina boja, jeftin papir). 400 kn ti košta foto ispis s tim da kada se printa na npr. platno cijena ide još gore.

UV flatbed isprint košta oko 150 kn/m2 ali je tu problematično baratanje materijalom. Npr. treba ti viljuškar i veliki prostor da istovariš paletu stakla za opremu nekog interijera a i baratanje sa staklom je puno osjetljivije nego sa papirom.

Sve u svemu, danas je odnos klasičnih tehnologija prema digitalnima oko 70 prema 30 u korist klasičnih no to se svakim danom mijenja u korist digitale. Ja radim oboje u ovisnosti o nakladi, materijalu, primjeni. Nemali broj puta dobijem jednu pripremu koju treba preraditi za tisak u sitotisku, offsetu i za printanje (na različitim printerima). Npr. isti dizajn ti ide na letak, plakat, 10 mm forex, naljepnicu, banner ... pošto radim isključivo za velike kupce nemoram ti napominjati koliko je bitno da npr. logo Whiskas bude na svim tim materijalima čim je moguće sličnije boje. Stoga su mi profili i kalibracija printera od izuzetne važnosti.

Zamisli samo npr. dućanski stalak koji je od plastificiranog metala (RAL taj i taj) a ima bokove od plastike koja se tiska sitotiskom, pa mogućnost umetanja papirnatog headera i mogućnost ljepljenja naljepnica na prednje fronte polica. Eto, samo na jednom stalku imaš 4 različite tehnike a sve mora biti iste boje. To je ipak bitno drugačije od "samo" offseta na koji se većina vas referira. A zamisli kakve sve pripreme ne dobijam i od kakvih dizajnera :) sve to treba pregledati, preraditi i srediti da ispadne savršeno jer zbog nekakvog glupog tiska od 15 kn mogu baciti stalak koji košta 200E.

ico00
[26. 03. 2008.]

Evo da se i ja ubacim i pokušam Mudrom odgovoriti na pitanje vezano za AdobeRGB na najjednostavniji mogući način - slikom.

gamut

Ja npr. fokam u RAW a profil je AdobeRGB. Kada zapisujem u JPG, u postavkama imam podešeno da mi zapisuje u sRGB jer mi većinom fotke služe za ekranski prikaz. Kada želim printati fotku onda opet otvorim originalni RAW i stavim da mi je output profil AdobeRGB. Takav JPG cropnem na željeni format, npr. 3/4 (samo omjer stranica bez mijenjanja dimenzija) i fajlove stavim na ftp server od studija koji mi radi printeve. Njihov RIP dimenzionira fotku na npr. 30x40cm jer to radi kvalitetnije od Photoshopa. RIP također odrađuje konverziju u CMYK, pa su gubici minimalni s obzirom da RIP uzima u obzir i vrstu papira i ima posebne algoritme kojima to odrađuje. Budući da se ispisuje giclee tehnikom koja koristi 8 do 12 boja, ja sam više nego zadovoljan sa svojim printevima.

naprvu
[26. 03. 2008.]

@ico00 - apsolutno točno i dobro radiš. Meni je najlakše kada dobijem file-ove pripremljene na takav način.

rasprava je zatvorena.
site copyright © 1998.-2019. Janko Belaj / Fotozine "Žičani okidač"   [site powered by Zine V3 alpha 9.1]   .:korisnički ugovor / terms of use:. …& obavezno štivo!
built with bbedit Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!

Zbog nekog doista blesavog EU zakona dužni smo vas informirati da i naš Fotozine rabi cooki-e (kažu da su to “kolačići”) kao i valjda 99.999% stranica na kugli zemaljskoj. Za izvan nje nemamo informacija. S tim keksima mi ne otkrivamo vašu dob, visinu, debljinu, sposobnost kadriranja, lažiranje exifa i niš takvoga, već nam samo pomažu da se logirate i tak to. A kaj sad možete? kliketnut dole i reć poruci izazvanoj idiJotskim zakonom adio… (A mi smo vas zakonski informirali :P ;))

Bla, bla, tri put Hura i O’Kej…