Fotozine “Žičani okidač” : ISSN 1334-0352 : s vama od 6. 6. 1998

fotozine
fotografija
druženja
prilozi
sitnine
prijavnica
nadimak:

lozinka:

upamti me
trenutno prisutni:

putovanje s velikim formatom
kekec
[28. 06. 2011.]

evo ovo me zanima. posto ja, kao ni vi vjerovatno, jos neznam kako stovrit novce iz nicega zanima me kako spremate neosvjetljene i osvjetljene negative velikoformatne kamere kad ste na putu. planiram nekih petnaestak dana uzivat u prirodi a nisam u takvoj situaciji da si kupim dvadesetak film holdera, pa me zanima na koji bi se nacin to moglo rijesit. neka prijenosna komorica, crna vreca za smece ili sto....


janimir
[28. 06. 2011.]

najbolje od sveg je kutija u kakvoj prvotno i dolaze filmovi (naravno - dobro označiš da su nutra eksponirani filmovi :)) no može i kutija od fotopapira sličnog formata.

a u slučaju da si tek na prvom pakungu filma, upitaj u kakvom fotostudiju imaju li slične ambalaže viška, barem crnu višeslojnu vreću u kojoj dolaze papiri za njihove mašine.

Al u svakom slučaju bi bilo potrebno imati ili barem improvizirati crnu vreću za punjenje i pražnjenje kazeta.

no da, koji format rabiš? mogu pogledat doma (il u labosu ak se sjetim) dal imam koju kutiju viška…

Antarctica
[28. 06. 2011.]

Dobra tema,dobra. Ako smijem dometnuti podpitanje: Do koje temperature je otporna emulzija(u plusu naravno)?

Jednom sam sa bratom tako pričao,pa mi je rekao kako bi radije odabrao amaterski dijapozitiv film negoli profesionalni,kao da imaju veću toleranciju na temperaturu.

Pa sad...ako netko ima iskustva,bio bih zahvalan.

kekec
[29. 06. 2011.]

tako sam nekako i mislio. imam onu crnu vrecicu u kojoj je stajao fotopapir i kutiju za to. smao bi znaci morao nabavit tu vrecu za punjenje i praznjenje kazeta.

a format ce bit 4x5. jos je u izradi al uskoro ce bit gotova :) (ovo je druga, culi smo se bili u vezi prve tamo prije bozica....sad ispravljam pocetnicke greske i radim sebi jednu :))))

mdphoto
[01. 07. 2011.]

Kekec, rezultat slobodno ufotkaš i okačiš ovdje, bit će zanimljivo vidjeti taj ručni rad. A koje staklo i cijena?

kekec
[02. 07. 2011.]

na prvom je kodak anastigmat 127mm mislim sa 6x9 foldera (pokriva taman format bez tilta/shifta/risea/falla) a ovdje ce ic nadam se fujinon 150mm f5.6 (oko 150 USD).

kad zavrsim ovu stavit cu slike, a cijeli proces izrade prve imas na forum.hr

mdphoto
[05. 07. 2011.]

Kekec, šta da ti kažem osim puno sreće, mada vidim da ti ide i da ti sreća u uspjehu neće biti presudan faktor. Ono najbitnije, a to je puno zabave, to ti ni ne moram govorit jer znam koji je to gušt radit, samo ti zavidim na slobodnom vremenu. :)

Nisam odmah odgovarao jer sam htio malo profiltrirat pitanja koja bih postavio na tu temu, pa je ostalo samo jedno, najvažnije. U kojem rangu cijena je još isplativo kupovat novi velikoformatni objektiv, u smislu dok količina muzike za lovu još proporcionalno raste? Jer sam i sam planirao sličan projektić, za koji bih unaprijed trebao imati generalnu ideju o objektivima u igri. Glupo mi je potrošit se (vrijeme kojeg nemam), za nešto što će morat radit s objektivom koji na 4x5 bude crtao znatno mekšu sliku nego dobar objektiv na 35mm, ako me kužite.

kekec
[05. 07. 2011.]

sto se tog pitanja tice tu ti nisam bas pravi za odgovarat jer nemam bas para da kupujem nove objektive. prvo sam stavio objektiv sa aparata za povecanje pa sam dobio kodak anastigmata (od CrnogDjure) i mogu ti rec da taj kodak daje poprilicno ostru sliku (iako jos nisam snimao na film, nego samo na papir). a prave objektive za VF jos nisam isprobao. sad sam nasao jednog fujinona sa shutterom za 150 USD pa ga se nadam uzet od iduce place ako ne utekne.

mdphoto
[05. 07. 2011.]

Pa eto, ako tko zna odgovor, još uvijek me svrbe prsti. Govorimo o objektivu s shutterom i fotkanju na film, i onda usporedbi s nečim u rangu EF 50/1.4 pri f/8 uz grain-peeping. :)

janimir
[06. 07. 2011.]

negdje imam paralelnu usporedbu modernog i starog objektiva, trenutno mi ni pri ruci - ak ju nađem ovih dana, objavim ju, ak ne, onda za 10tak dana (ak se sjetim, a slobodno me i podsjetite :))

uglavnom - kad sam kupoval sinara, nisam imal za prvi objektiv, pa sam dobil na posudbu rodenstocka 135mm 5.6… novi, multicoated. jako dobro, savršeno oštro, boje zericu hladnićke, ali doista zericu. (kolorimetri su radili ko ludi :)) cijena od, ak se ne varam, kakvih 450 eura… i onda sam kupil starog Symmara 135mm 5.6… single coated. jako dobro, oštro gotovo kao i nov, malo topliji… i onda sam si zel dva 4x5" filma, okinul istu scenu s obje 135ce, razvili mi ih istovremeno u istoj hengerici, odskeniral zajedno na nekoj bolesnoj rezoluciji (skener topaz, ili tango, nebitno sad) i isprintal fotke tipa 40x50 cm… na istom prooferu.

i pital sam ekipu koji je bolji… ekipu fotografa i grafičara (prepress tehnika) i svi redom su dali cca 95-97% za novi objektiv i cca 93-95% za stari objektiv. Tanka pobjeda Rodenstockovog noviteta, al kad sam ljudima rekao da je Symmar koštao 175 australskih dolara…

Da se razumijemo - krajnji rezultat je mogao biti i gotovo identičan - malo više oštrenja i lagani balans boje bi od Symmarove snimke načinio kvalitetniju od moderne konkurencije.

 

A sad, usporedbe objektiva malog i velikog formata? Kad sam si pribavio G-Clarona 210 (f 1:9), videl sam kaj znači bolesno oštar objektiv, čak i na velikom formatu. pišem “čak” jer čim je format veći — objektivi su (uvjetno rečeno!) “neoštriji”… Nije im potrebna ta razlučivost koja je potrebna objektivima za male formate (filma ili čipa). I moj Symmar, relativno slabašan u usporedbi s modernom konkurencijom, oštrinom slike na “konačnom” formatu slike pere sve objektive manjih formata, uključujući i Zeissove objektive za Hasselblada…

Stvar je, kod ovih usporedbi, u konačnom povećanju… pa čak i kad otpelamo povećanje kudikamo preko normale, pa se slika počne možda i “raspadati”, tako veliku fotku se ne gleda s (male) udaljenosti na kojoj će se vidjeti eventualna slabost. Radio sam bez problema izložbe tehničke fotografije s ispisima tipa 1,4x2m i nema felera. Naglašavam “tehničku fotografiju” jer su se baš detalji iskali. I sve su mi to napravili objektivi stari po 30-40 godina…!

 

Jedina važna stvar je da je objektiv čist i nezgrebanog stakla (poglavito zadnja leća), sve ostalo - nebitno. Na ebayu (rizik kupnje naslijepo se meni isplatio) se može složit 4x5" (9x12cm) komplet kamere s 3 objektiva i 5-10 kazeta za 1000 eura. Ne odmah, ne od prve, ali u godinu dana bez većeg problema (a najveći problem je samo strpljivo surfanje)

 

tolko za sad, kad nađem onu usporedbu - objavim. a vi pitajte pa ak morem kaj pomoć, bilo bu mi drago.

janimir
[06. 07. 2011.]

e da, crna vreća za mijenjanje filmova… to je gad i vrag i niškorist… koju je zgodno imat kad je frka, ali ja u životu nisam vidio vreću bez problema. a videl sam ih dosta. Ja imam nekakvu antistatičku… drek antistatički, prašine u filmovima ko šodra. zaugal sam ju, čuval u vakuumskim vrećama, ma niš ne pomaže. al i opet - kad na terenu: pukne film u 16ci, treba promijeniti film kazeti tehničke kamere, crkne mehanizam prematanja… onda je dobrodošla!

Al može se i bez nje ukoliko se ima nešto za prvu pomoć. Kao “to nešto” smo znali rabiti sve i svašta u što čovjek može skrit ruke, pa ponekad i samog sebe. Smiješno, ali efikasno: crna majica dugih rukava, zaveže joj se čvor na širokom dijelu, zaveže gumicom oko ovratnika, ruke nutra i netko te pokrije dodatnom tamnom tkaninom (deka, kaput, vreća za spavanje)… potom, vreća za spavanje u kojoj je bila i kamera (filmska) i friški film i skoro cijeli ja… imali smo crnu vreću, al je vjetar puhnul i praznu ju odnesel u blato… kad sam se zavukao na znojenje u vreću za spavanje pod pokrovom karavana još su me dodatno pokrili drugom vrećeom.

No to su bile situacije žurbe, inače se nađe u hotelu, restoranu, negdje već nekakva prostorija (špajzica obično) u koju ne dopire svjetlo, dodatno se zadihta kakvom tkaninom i ostavi pred vratima kolegu “čuvara”. To je obično i najspretnije rješenje - em imaš mjesta za sebe i stvari, em se prašina ne ljepi na filmove…

još jedna stvar - ako ikad pomisliš kupit crnu vreću za svoje 4x5" kazete, ta je premala! Uzmi za 8x10 bez obzira kaj bu uzela (pre)više mjesta u prtljagi… Nikad dosta mjesta!

mdphoto
[06. 07. 2011.]

Sve je to ohrabrujuće, hvala! Jedva čekam priliku. :)

CrniGjuro
[06. 07. 2011.]

...mene i dalje muči što nemam gdje u hrvatskoj razvit 4x5 pozitive...

mdphoto
[06. 07. 2011.]

A da ne govorimo o tome da ih vjerojatno nemaš ni čime projicirati? Pa onda zašto ne negative, pa nemaš brige?

janimir
[06. 07. 2011.]

CrniGjuro, isplati se ponekad pogledat arhivu Fotozina: NOVO: razvijanje velikih formata E6, C41 i C/B

CrniGjuro
[12. 07. 2011.]

@mdphoto: 4x5 pozitiv netrebam sa ničim projicirat - dovoljno je da ga izvadim na svjetlo dana i svi rade oooooh! i aaaaah! ko da snimam neki akcioni film :D

@janimir: zvao sam ga prije nekih mjesec dva kad si mi prvi put skrenuo pažnju na taj post al mi je javljalo da je telefon isključen - ništa, probat ću ponovno :D

kekec
[08. 09. 2011.]

da ne otvaram novu temu a i dotaknuli smo se nekako te teme. danas sam po prvi put gledao svoj (prvi) dijapozitiv na prijektor i zaljubio sam se na drugi pogled (gledao sam tuđe prije). i naravno kako cu u skoroj buducnosti snimat na 4x5 dijace zanima me postoji li kakva home made varijana projektora. gledao sam nesto po netu ali ne bas previse i ne bas prekorisno. al mi je sad dosla ideja kako bi se slobodno mogli projektirat preko grafoskopa. naravno da bi film morao bit u nekoj foliji ili među staklenim plocama ali bili to bilo kvalitete dovoljne za razbibrizno promatranje?!

janimir
[09. 09. 2011.]

većina dijača 4x5 inča i/ili 9x12cm (zapravo svi dijači) koje sam ja rabio su dovoljno jaki, debeli i stoga ravni da ne bi morali ić u kakav “sendvič” za projekciju grafoskopom, eventualno jedno staklo koje bi ga stisnulo, ali i dodalo prašine… s obzirom da je format dijača puno manji od plohe grafoskopa (čak i “LF” dijača) ne bi bilo loše napravit im okvire kojima bi zatvorio višak svjetla u projekciji!

e sad, piatnje je kakve je kvalitete grafoskop…? nisam se njima bavio, anisam ih bormeš ni vidio kakvih 15-tak ljeta… bojim se da im kvaliteta nije dovoljna za doista suvisli prikaz diapozitiva.

Ja bih pak radije razmišljao o rastavljanju 2-3 kazete za film, odnosno o kreiranju kakve “šuplje” kazete za projekciju — bar 2 il 3 komada (jedan je u “projektoru”, drugi je spreman, u trećeg asistent/ica ulaže novi dijač). A za projektor bih uzeo sam fotoaparat… i na njemu kakva jeftina 127ca il 135ca… ako ima adekvatan kut projekcije, odnosno kakav fini repro objektiv tipa G-Claron 210…

Znam da su ljudi tako izvodili “aparate za povećavanje”, pa si mislim da bi projektor bilo i jednostavnije načinit jer ne traži perfekciju kao i aparat za povećavanje.

Zoopolis
[09. 09. 2011.]

Može jedno glupo pitanje, kratki odgovor: postoje li bitna razlika između veluikoformatnih "tehničkih" i " portretnih " kamera. pručavao sam par potretista koji slikaju samo velikoformatno, impresioniran sam.

janimir
[09. 09. 2011.]

ah, kao prvo, “portretne” LF kamere “ne postoje”… bilo koja može biti portretna, ali bi neke mogle biti spretnije. sve najviše ovisi o tome kaj se želi, odnosno kak se radi.

 

da grubo podjelimo LF kamere:

tehnička kamera (optička klupa)

sinar

“field” kamera (ra/sklopive kamere)

tachihara

i podvrsta drugih, “novinarske” kamere (rangefinder kamere)

Crown Graphic

 

ove zadnje bi mogle biti “portretne”… rabili su ih fotoreporteri, imaju rangefinder i nominalno relativno brz rad, no nisam nikad radio s takvima, pa nisam siguran koliko su precizne i koliko je lako/teško uparit tražilo i objektiv…

memex
[09. 09. 2011.]

kolko megapixela ima ova zadnja sto si stavio jankec....i jel to AF objektiv i ima li USM motor il je jetina kenonova plastičnjača :)

Zoopolis
[09. 09. 2011.]

Hvala!

Vjerojatno je ovo zadnje u pitanju.

Vjerojatno je nešto slično koristio i Weegee

http://www.leegallery.com/weegee/weegee-photography

janimir
[09. 09. 2011.]

je zoo… to bi bilo to.

memo, ma ovo ti je druga priča… nuta idu izmjenjivi čipovi, a objektiv je voice control… (tipa ***ga, opet neoštro :P))

obscuras
[09. 09. 2011.]

Fotozinerica Nadica Eichhorn (esperanza) ima u svojoj fotoergeli ©ame®@ obs©u®@ 3 kamere kojima snima na format 180x240mm. Specifikacije tih kamera nasajčila je u albumu specifikacije ©ame®@ obs©u®@, a kako te kamere snimaju može se vidjeti u njenim albumima: ©ame®@ obs©u®@ ElisaBeta, zoom ©ame®@ obs©u®@ Ex©ent®ic@ Ba®i©@ i ©ame®@ obs©u®@ ®adioni©@.

Esperanza je u svom radu na terenu velikoformatnim kamerama opskurama uvela neke "inovacije". Tamnu komoru od svjetlonepropusne tkanine, koju se može složiti u torb(etin)u sa ostalim fotopriborom i ranije su koristili su fotografi za rad na terenu. Esperanza u svojoj terenskoj tamnoj komori iz kamere izvadi snimljeni negativ, pohrani ga u kutiju sa ostalim snimljenim materijalima, a nakon toga uloži u kameru novi list za fotografsko snimanje iz kutije sa nesnimljenim materijalom. Budući da esperanza snima na fotopapir, na kojem crveno (fotolaboratorijsko svjetlo) ne ostavlja traga, za rad u tamnoj komori koristi fotolaboratorijsku portabl svjetiljku za rad na terenu. To je prava esperanzina inovacija, a u stvari obična naglavna diodna baterijska lampica na koju je pričvršćen crveni filter (kružno izrezan komadić crvenog plexiglasa).

obscuras
[10. 09. 2011.]

BTW upravo sam počeo konstruirati velikoformatnu cilindričnu kameru opskuru za snimanje na format 900x600mm. Korpus kamere (bačvu od tvrde papirne ljepenke) dobavio sam sa otpada, ali pored svega trebam riješiti i laboratorijske uvjete (za razvijanje negativa većih od pola kvadratnog metra). Proračunska razlučivost snimki trebala bi iznositi oko 20Mpx (analogne rezolucije).

Colle
[11. 09. 2011.]

u 14 nanometarskoj tehnologiji?

Tomislaw
[11. 09. 2011.]

Ako još niste skužili kako putovati s velikim formatom toplo preporučam da za savjet pitate ovog fotografa

putovanje

kekec
[29. 11. 2011.]

kako i obecano nekad davno evo i slika aparata:

slika 1

slika 2

slika 3

slika 4

:)

Nemate ovlasti aktivnog sudjelovanja. Morate biti registrirani i prijavljeni.

site copyright © 1998.-2024. Janko Belaj / Fotozine "Žičani okidač"   [site powered by Zine V3 alpha 9.1]   .:korisnički ugovor / terms of use:. …& obavezno štivo!
built with bbedit Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!

Zbog nekog doista blesavog EU zakona dužni smo vas informirati da i naš Fotozine rabi cooki-e (kažu da su to “kolačići”) kao i valjda 99.999% stranica na kugli zemaljskoj. Za izvan nje nemamo informacija. S tim keksima mi ne otkrivamo vašu dob, visinu, debljinu, sposobnost kadriranja, lažiranje exifa i niš takvoga, već nam samo pomažu da se logirate i tak to. A kaj sad možete? kliketnut dole i reć poruci izazvanoj idiJotskim zakonom adio… (A mi smo vas zakonski informirali :P ;))

Bla, bla, tri put Hura i O’Kej…