obscuras [28. 06. 2011.] |
Fotografske slike u boji koje je na samom početku prošlog stoljeća snimao Sergey Prokudin Gorsky prethodile su suvremenoj kolor fotografiji i tek dans (zahvaljujući digitalnoj tehnologiji) ih možemo gledati u svoj njihovoj punoći boja. |
obscuras [28. 06. 2011.] |
Sergey Prokudin Gorsky snimao je zapravo 3 CB negativa (kamerom sa jednim objektivom na staklene ploče) kroz 3 filtera, od kojih je izrađivao (kontaktnim kopiranjem na staklene ploče) 3 CB pozitiva, a da bi se mogla vidjeti slika u boji dobivene je pozitive proicirao (kroz crveni zeleni i plavi filter, dia projektorom sa 3 objektiva)! U to se vrijeme jedino tako moglo vidjeti slike u boji koje je snimao Sergey Prokudin Gorsky. http://www.youtube.com/watch?v=28y64Y6vlIo&feature=player_embedded#at=30 |
obscuras [28. 06. 2011.] |
|
obscuras [28. 06. 2011.] |
Fragment 3 CB snimke od kojih se projekcijom kroz 3 odgovarajuća filtera (crveni, zeleni i plavi) dobivala projekcija slike u boji.
|
DialF [29. 06. 2011.] |
interesantno vidjeti ovakvu inovativnost za to doba! |
obscuras [29. 06. 2011.] |
Sergey Prokudin Gorsky je bio daleko ispred svog vremena. Bio je izvrstan poznavatelj teorije boja, kako Newtonove (aditivne - RGB) tako i Goetheove (suptraktivne - CMY). Genijalno je iskoristio tada raspoloživi CB materijal da skalom sivog zabilježi boje. |
KreSica [29. 06. 2011.] |
Genije ! |
Kaboom21 [29. 06. 2011.] |
nadodao bih da je 1861. u Royal Institutionu u Londonu, sir James Clerk Maxwell demonstrirao aditivnu sintezu boje ( iliti ovu kojom se služi Sergey Prokudin Gorski ). |
obscuras [29. 06. 2011.] |
@kaboom točno je da je Sir James Clerk Maxwell (1831.-1879.) 1861. u Londonu demonstrirao adiciju 3 različite obojene svjetlosti u bijelu, a tada se fotografija već uvelike razvila pa je to poastalo osnov za put prema kolor fotografiji, no Sir Isaack Newton (1643.-1727.), razdvojio je bijelo svjetlo u spektar, i ponovo sintetizirao spektar u bijelo svjetlo još 1670. godine. Johan Wolfgang von Goethe (1794.-1832.), objavio je svoje učenje o bojama 1810. godine, a sve je to prethodilo istraživanjima Sir James Clerk Maxwella (koji pripada najvećim znanstvenicima povijesti), no Sergey Prokudin Gorsky iskoristio tada raspoloživi CB materijal da skalom sivog snimi slike u boji koje su se u to vrijeme mogle vidjeti samo kao projekcije, a kao kvalitetni printovi (na listu papira otisnute fotografske slike u boji koje se mogu spremiti u džep) mogu se jednostavno izvesti tek sadašnjom tehnologijom. BTW nebi bilo loše kada bi na stranicama fotozine-a izložio neku od fotografskih slika koje si snimio. |
Kaboom21 [30. 06. 2011.] |
Poštovani profesore Kiš. to je samo jedan podatak iz Tanhoferove knjige " O boji " ... točnije, Maxwell je to demonstrirao na 3 odvojena negativa jedne obojene vrpce koju je snimio ( ukoliko se ne varam ) Thomas Sutton ... stoga sam se nadovezao jer je riječ o aditivnoj sintezi, za razliku od današnjih suptraktivnih postupaka. ... znači, daleko od ikakvih forumaških mudrovanja i mlačenja prazne slame ( s obzirom da se pomalo osjećam prozvanim ;) ... ukoliko kliknete na moj nick name sjetiti ćete se da vam je ime i prezime ponešto i poznato ;)... štoviše, prije ponešto godina sam vam odradio i poneku kontaknu kopiju negača iz kamere obscure te smo imali podosta razgovora o obscurama u vašemu uredu u ŠPUD-u ( eh, blaženi srednjoškolski dani :) što se tiče mojih svietlopisa... stvar je malo zafrknuta s obzirom da zadnjih godina ponajviše snimam ekstremne sportove te dotičnu scenu a to sve skupa i nema neku publiku na fotozinu, stoga su galerije odavno pobrisane. no svejedno volim svratiti na zine, pogledati koju dobru fotku, vidjeti pokoju vijest iz foto svijeta, pomoći nekome sa nekim savjetom, saznajem itd. LP, milan |
gogoya [30. 06. 2011.] |
čini mi se da te obscuras upravo zato i "prozvao" jer te se sjeća (glede fotografskih slika i kačenja). ;) Inače, šteta obrisanih slika ... zakinuti su svi oni "malobrojni" kojima se te slike sviđaju. |
obscuras [30. 06. 2011.] |
@kaboom, Milane, nema razloga da neke od slika sa http://milankrkac.blogspot.com/ ne staviš na stranice fotozine-a, mada kako kažeš "sve skupa i nema neku publiku na fotozinu". Ako publika ne postoji treba ju animirati, a kako ćeš drugačije nego svojim radovima. Kada sam (28. 02. 2005.) došao na fotozine, ni ©ame®@ obs©u®@ (kojom sam se sustavno počeo baviti 1995. godine) nije imala publiku. Publiciranje ©ame®@ obs©u®@ radova stvorilo je i ©ame®@ obs©u®@ publiku, a poneke od te publike i potaklo da urone u tajne moći ©ame®@ obs©u®@. Nastavimo komunicirati. |
Kaboom21 [30. 06. 2011.] |
@obscuras - ima vremena, za početak je plan ponovo složiti kućni labos te povećati neke snimke koji su se nakupili u ladici posljednjih godina ( isti će zasigurno naći svoj put do 'zina :) nego, s obzirom da je poprilčno vremena prošlo od polaganja kolegija " boja i svjetlo " malo sam prelistao Tanhofera te " refreshao " neke informacije. fascinantno je koliko vremena je prošlo i koliko raznoraznih postupaka da bi se snimili prvi filmovi u boji ( npr. Becky Sharp / 1935. / Technicolor - kamera sa tri vrpce ), a recimo film kakvim ga mi znamo ( tripak ) pojavljuje se tek 1935. ( Kodachrome ). sjećam se jednog našeg razgovora tamo negdje " davne " '97, '98. kada smo pričali o tom čudu zvanom digitalna fotografija te ste spomenuli kako ćemo za par godina biti u mogućnosti recimo poslati fotografije sa telefonske govornice ( što je tada zvučalo kao iznimno korisno rješenje za fotoreporterski posao ), a vidite nas gdje smo u principu samo par godina kasnije ;) LP, milan |
obscuras [30. 06. 2011.] |
@kaboom, jesi li u kojoj od knjiga našao spomenut prvi kinematografski rad u boji iz 1903. godine? Manufakturno ga je stvorio Georges Méliès (1861.–1938.)!? Čitava projekcija filma je vrlo kratka, ali opravdano, jer se u to doba, svaki frame ručno oslikavao (anilinskim) bojama (kistom, pod povećalom, sličica po sličica!!!). Javi mi se m@ilom da Ti m@ilom odgovorim i nekaj atačiram. |
obscuras [01. 07. 2011.] |
Evo jednog priloga koji pojašnjava aditivno i suptraktivno miješanje boja (svjetla i filtera). Sliku treba otoriti u punoj veličini i downloadati pa se poigrati sa njom u paint-u i pogledati što se događa sa bojama. Boje originalne slike treba usporedi sa tonskim valerima (RGB) iz paint-a (255Red + 255Green + 255Blue = 100%White). Sliku nakon toga treba sejvati iz painta kao .bmb, .gif, monochrome .bmp, 16 color .bmp, 256 color .bmp, .tif i .png format (svaki sa novim nazivom), pa onda svaki sejvani format ponovo otvoriti (opet u paint-u), invertirati i usporediti boje. Nadam se da će vam biti zanimljivo.
|
Kaboom21 [04. 07. 2011.] |
da li su Vam stigli moji mailovi? tek sad nakon par dana su mi stigle obavijesti da nije isporučeno. |
obscuras [08. 07. 2011.] |
@kaboom, dobio sam m@il od Tebe 30.6. i poslao Ti odgovor isti dan. Poslije toga nije mi došel više nijedan Tvoj m@il. |
Kaboom21 [08. 07. 2011.] |
negdje je zapelo :( ... no dobro, bitno da su ovi materijali stigli do mene ... Zahvaljujem i ukoliko ću nešto zatrebati biti ću slobodan da Vas malo zagnjavim :) LP, milan |
obscuras [10. 09. 2011.] |
@kaboom niš me nebuš zagnjavil ak imaš kaj novo na umu. Zanimljivo je da su se pored tebe od svih fotozinerica i fotozinera ovoj (držim neobično zanimljivoj) temi na forumu odazvali samo FuP, Kresica i gogoya. CB analogni materijali još uvijek nisu do kraja iskorišteni. |
Toco1980 [10. 10. 2011.] |
Sergei Mikhailovich Prokudin Gorsky slideshow |
obscuras [15. 10. 2011.] |
|
obscuras [02. 12. 2015.] |
U protrkle 4 godine neki od linkova su ugašeni, ali neki su još uvijek aktivni. Pregledavajući ponovo podatke o Sergeju Prokudinu Gorskom, našao sam jedan zanimljiv ruski film o preko 100 godina starim slikama Rusije u boji (snimanim na CB foto ploče!), pa evo linka zainteresiranima: https://www.youtube.com/watch?v=5eSeVUHayjM Analogija zaista nema alternative, a da joj se posveti samo mali dio danjašnje tehnologije rezultati bi bili fantastični. |
ksoric [03. 12. 2015.] |
Jako zanimljivo. Hvala na podizanju prašine. |
gogoya [03. 12. 2015.] |
ae. ;) |
Ubrat [03. 12. 2015.] |
Fantastični dokumenti, imam na disku oko 5 giga skenova njegovih slika, ako je netko naročito zainteresiran nek se javi. |
Ubrat [03. 12. 2015.] |
Fantastični dokumenti, imam na disku oko 5 giga skenova njegovih slika, ako je netko naročito zainteresiran nek se javi. |
obscuras [07. 12. 2015.] |
Motivi su snimani na CB fotografske ploče (3 snimke) kroz 3 (CMY) filtera (cian, magenta, yelow), od negativa su se izrađivali CB (dia)pozitivi koji su proicirani kroz 3 (RGB) filtera (red, green, blue) tako da se na projekcionom zaslonu savršeno preklapaju pa se aditivnim mješanjem proiciranih boja dobivala slika u boji. |
Zeke [08. 12. 2015.] |
@obscuras Tema je izuzetno zanimljiva. Molim vas ne obraćajte pažnju na to što se nije odazvalo više članova. Ima nas koji redovno pratimo ovakve teme iako se ne uključujemo. Hvala na nesebičnom dijeljenju znanja. |
maltus [08. 12. 2015.] |
@obscuras, ne stignem/o bas svi pisati, mora se i malo raditi za zivot :) Inace lijepo si opisal RGB projekciju. Isti princip su imali prvi video-projektori i TV-i sa velikim ekranom (u stvari platnom sa pozadinskom projekcijom). Jedinica je bila sa 3 CB televizorica i lecama sa RGB filterima. Kvaliteta u potpunom mraku bila je na donjoj granici gledljivosti. Do danas to je razvijeno do HD-a a i vece kvalitete. |
Nemate ovlasti aktivnog sudjelovanja. Morate biti registrirani i prijavljeni.
Zbog nekog doista blesavog EU zakona dužni smo vas informirati da i naš Fotozine rabi cooki-e (kažu da su to “kolačići”) kao i valjda 99.999% stranica na kugli zemaljskoj. Za izvan nje nemamo informacija. S tim keksima mi ne otkrivamo vašu dob, visinu, debljinu, sposobnost kadriranja, lažiranje exifa i niš takvoga, već nam samo pomažu da se logirate i tak to. A kaj sad možete? kliketnut dole i reć poruci izazvanoj idiJotskim zakonom adio… (A mi smo vas zakonski informirali :P ;))