blackbird [26. 02. 2009.] |
zašto se kao standard najvećeg otvora blende gotovo u pravilu sreće f:3,5 ili čak i veći broj, osim kod vrlo skupih objektiva? ukoliko je broj koji označava otvor blende u stvari omjer između žarišne dužine i promjera objektiva, znači da recimo objektiv žarišne dužine 18 mm s najvećim otvorom 3,5 ima fizički promjer otvora objektiva 5,14 mm. kad bi takav objektiv imao najveći mogući otvor f:2, onda bi mu fizički promjer otvora bio 9 mm. e sad, pitam se u čemu je tehničko - tehnološki problem da se standardno (a ne kao skupi izuzetak) izrađuju objektivi s tih nekoliko milimetara većim fizičkim promjerom? nekad, u vrijeme zorkija, praktica i kijeva, gotovo svi su aparati i objektivi (osim dugožarišnih) imali f broj 2 ili manje. |
ZvonimirK [26. 02. 2009.] |
Kako reče, prije 30-40 (ili čak i više) godina, u objektivima je bilo, koliko se sjećam 6 ili 7 leća, danas je u zoom-ovima taj broj gotovo dvostruko veći, dok se u fiksnim objektivima situacija ipak nešto manje drastično mijenjala. Svjtlosna jačina objektiva ne ovisi samo o otvoru, odnosu prednjoj i stražnjoj leći, već i o korekciji objektiva na sve moguće optičke i tehničke anomalije kao i o kvaliteti i vrsti stakala koja se ugrađuju. Tehnologija izrade također igra vrlo važnu ulogu. Zrake svjetla koje se lome kroz leću ne padaju na isto mjesto, kako što se i pojedini dijelovi spektra (ili boja) ne lome jednako. Sredina objektiva (obično je to f 5.6, 8 ili 11) teoretski će uvijek dati najoštriju sliku upravo zbog najmanjeg kuta pod kojim će se svjetlo prelomiti pri prolasku kroz leću i pasti će (gotovo) na isto mjesto na optičkoj osi. Oduvijek je postojao problem dobivanja oštrih rubnih dijelova slike, a rješenje tog problema u pravilu uvijek je tražio vrlo preciznu korekciju s više stakla što na kraju poskupljuje i samu izradu, pa tako na kraju i sam objektiv. Svjetlosna jačina objektiva ovisi i o kvaliteti izrade i vrsti stakla. Da ne duljim, pri izradi skupih i svjetlosno jakih zoom objektiva, koji danas u sebi imaju cca 12 ili više leća, jako se pazi na odbljeske koji se dešavaju na površini svake leće u samom objektivu (gubitak svjetlosne moći na svakoj od povšina je oko 5%), a ista je stvar i sa fiksnim objektivima. Da bi se ta pojava ublažila, na svako staklo se naparavanjem nanosi antireflektivni plavi sloj. Pisati o izradu i kvaliteti stakla u skupim objektivima mislim da nije potrebno, zaključak se namaće sam od sebe. Umjesto zaključka: veći f broj u pravilu će biti kod manje kvalitetnih objektiva (i zoom i fiksni), koji su nešto slabije korigirani na optičke (CA, astigmatizam, distorzije raznih vrsta...) i tehničke (odbljesci...)anomalije. Većim f brojem (ili manjim otvorom objektiva) iskorištava se više sredina objektiva, odnosno ugrađenih leća, što će u konačnici dati sliku zadovoljavajuće (ili u nekim slučajevima odlične) kvalitete. Na cijenu će utjecati i sve ostalo što se već danas može naći u objektivima. |
Spex [26. 02. 2009.] |
Ja bi još samo dodao da su prije objektivi jako često imali velike blende jer je uglavnom bila riječ o primeovima, dakle fixnima, kod kojih je puno lakše "konstruirati" veliku blendu. Isto tako, time se "nadomještala" mala osjetljivost filma, jer se standardno koristilo filmove od 100 i 200 ASA, nešto manje od 400, a kamoli iznad toga :) Da, znam da velika blenda nije tu samo radi količine svjetla, ali kužite što hoću reć... |
janimir [26. 02. 2009.] |
odgovore si već dobio, pa ću ja smao rezimirati i dodati novo poglavlje… dakle, širi otvor traži veća stakla (teža, preciznija i skuplja), samim time zahtjeva više ulaganja u dizajn, konstrukciju i izvedbu (da nebi bilo preteško, da ostane precizno i da bude podnošljivo skupo)… pa sve pomnoži s barem 2 kad se krene u zoom objektive. a novo poglavlje? zamisli sad da "odeš" u veći format… recimo meni vrlo mili 9x12cm… imam 4 objektiva - jedan (najsvjetliji) počinje s blendom 5.6, jedan s blendom 8, a dva s blendom 9… f 1:3.5? vauuuuuuu :))) |
Moze [26. 02. 2009.] |
Janmire ali nije samo problem velicine stakla kod veliki forkmata, nego i dubinske ostrine, blenda 5.6 je prilicno plitka na velikome formatu i veci otvori su manje iskoristivi zbog jako male duinske ostine na velikome formatu |
Zabac [26. 02. 2009.] |
Trpi i AF sustav u foticu. Problem macro objektiva je da uz vrlo mali DOF teze fokusira. Nije problem konstruirati svjetlosno jaki objektiv, proizvodnja i masa su problem, kao i cijena. Zakrivljenost lece, bila sfericna ili asfericna, tesko je postici. To mora biti vrlo precizno jer mali promjeri (mobitelo, kompakti) nisu problem, veliki da. Mislim da je Leica napravila objektiv f/0.95 i sigurno je skupa. Dobro je netko rekel da su objektivi kao i dijamanti, prodaju se po kili (takva je cijena - teze je skuplje). |
blackbird [26. 02. 2009.] |
ma dobro, jasno je to meni kod objektiva veće žarišne dužine, tad su oni doista veliki i teški i skupo je i teško načiniti objektiv velike svjetlosne jakosti. ali kod ovih "svakodnevnih" koje viđamo na aparatima koji nisu niti full frame, povećanje blende za jedan do dva broja znači svega nekoliko milimetara povećanja promjera leće, a nekako mi se ne čini niti da bi sve ono što je zvonimirk napisao (čitava konstrukcija objektiva) trebala biti jako puno kompliciranija. |
epozar [26. 02. 2009.] |
recimo da je to tako i da nema previše smisla lupat glavom "zašto".. |
janimir [26. 02. 2009.] |
@ Moze, ima ljudi koji uprav uzivaju s ekstremno plitkom dubinskom ostrinom na velikom formatu, no to su rijetki slucajevi i to sad mozemo zanemariti jer gotovo nitko ozbiljno ne radi s punim otvorom, vec se njime kadrira… blenda 9 na 240mm objektivu mi je relativno svjetla (zrake padaju podjednako okomito), no blenda 8 cini 90mm objektiv strahovito mracnim, te cak ni dobra Fresnelova leca ne pomaze u kriticnim situacijama. e tu bi dobro dosla sira blenda. a tak i tak "pocinjem" snimat s blendom 16… |
Zabac [26. 02. 2009.] |
Pa ti kupi povecalo u knjicari i drzi ga ispred fotica. To bu najjeftinije. Da je to jednostavno, onda bi i objektivi bili jeftini. Imas one kit objektive, plasticne manje kvalitete. I nije to povecanje od par milimetara. Onaj koji je spreman dati nofce za tak nekaj, hoce kvalitetu u svim dijelovima objektiva, da dihta, da ne mijenja dimenzije, da je pouzdan, cvrst uz naravno odlicna opticka svojstva. Sta sam ga nasral, zal mi je sad to brisati. |
ZvonimirK [26. 02. 2009.] |
Ma kužim ja kako ti razmišljaš....milimetar vamo ili tamo, ko da je to neki problem...e pa je, i to ogroman problem. Povečaj sam jednu od leća, recimo prednju, za tih nekoliko (tako željenih a nedostižnih) milimetara....u proračunu nastaje opći kaos. Ostale leće ne mogu se više proračunavati pukim povečanjem mjera ostalih stakala za isti broj milimetara. Lom svjetla postaje potpuno drugačiji i onda na scenu stupaju sve one korektivne i ostale leće...a da ne spominjem debljinu leća koja bi se u tom slučaju trebala mjenjati....ajme majko. Da sada ne ulazim u detalje, jasno je da zapravo tim "neznatnim" povečanjem dobivaš sasvim drugačiji objektiv. Naravno tu odmah i drugo tijelo objektiva, prijenos izvlake postaje drugačiji.....ma ne, ne da mi se više pisati.... Evo, samo radi ilustracije....objektiv (recimo da je fiksni) je proračunat, sve je napravljeno, od tijela do stakala i naravno sada sve to treba sklopiti. U sastavljanju neka se samo promaši za 10-tinku milimetra, objektiv neće crtati dobro. A sada zamisli promjenu od "slonovnskih" par milimetara..... I samo još jedan primjer, negdje sam pročitao i učinio mi se jako zgodnim...kada su prije 30-40 godina u tvornici uspjeli pronaći po kvaliteti dva potpuno ista objektiva , obavezno su ih izdvajali i čuvali za "dvooke" kamere ili neke druge specijalne potrebe. Za proračun svjetlosno jakog i odlično korigiranog fiksnog objektiva, barem tako kažu oni koje se time bave, treba oko 1 i pol godina, dok se za zoom to vrijeme gotovo udvostručuje. Tako kažu, ako lažu, eto onda i ja sada lažem..... Za objektive koje viđamo svaki dan, kako si ih nazvao, takva tehnologija nije rezervirana. Stvar je jednostavna....Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Sony etc. nastoje ostati u igri i ugrabiti svoj dio kolača na digitalnom fotografskom tržištu. Nije ih previše briga kako će raditi ti "svakodnevni" objektivi, dovoljno je da su zadovoljavajuće kvalitete, a blenda 3,5 ili veći f broj ko stvorn je za to(zašto je to tako, objasnio sam u prvom svom postu). Lakše je privući kupca ako mu uz aparat ponudiš jedan ili da "odlična" objektiva, jer će tako svaki početnik steći dojam da sada ima sve što mu treba. Naravno, ima firmi čiji kit objektivi i nisu toliko loši (npr. Olympus), no većina korisnika će nakon nekog vremena ipak poželjeti fotke bolje kvalitete ili šire ili bliže....i eto ga opet u dučanu....i što radi tamo.....kupuje objektiv...... 50mm ali sada hoće f1:1.2 ili telac 70-200/2.8 IS USM GTX TURBO 16V jer mu onaj koji ima s f1:4 više nije dobar. Tako to ide.
|
rambone [26. 02. 2009.] |
Apsolutno se slažem sa ZvonimiromK...U optici je cak i desetinka milimetra ogromna velicina...milimetre ne treba ni spominjat jel se njima u optici skoro i ne mjeri...Uzmite samo koliko jedne obične naočale platite...pola objektiva se u njima nađe...a to su samo dvije leće...a u objektivima su sustavi leća i to extra kvalitetnih... |
kiki-9 [26. 02. 2009.] |
70-200/2.8 IS USM GTX TURBO 16V hihihihi |
Nemate ovlasti aktivnog sudjelovanja. Morate biti registrirani i prijavljeni.
Zbog nekog doista blesavog EU zakona dužni smo vas informirati da i naš Fotozine rabi cooki-e (kažu da su to “kolačići”) kao i valjda 99.999% stranica na kugli zemaljskoj. Za izvan nje nemamo informacija. S tim keksima mi ne otkrivamo vašu dob, visinu, debljinu, sposobnost kadriranja, lažiranje exifa i niš takvoga, već nam samo pomažu da se logirate i tak to. A kaj sad možete? kliketnut dole i reć poruci izazvanoj idiJotskim zakonom adio… (A mi smo vas zakonski informirali :P ;))