mdphoto [21. 06. 2011.] |
Dragi filmaši, na fotomaratonu sam dobio jedan Fomapan 200 i po litru FR-16 i FF-2. One thing led to another, i ono, umjesto da to popijem ko svaki pravi alkić... :) Razvio sam svoj prvi film. Uglavnom su ljudi spominjali da im taj razvijač baš i ne paše za film, pa bih molio hint što očekivati od ID-11 u odnosu na FR-16, osim dužeg razvijanja? Fomopan 200 se razvija 5-6 minuta u ID-11 (stock) pri 20 °C, ja sam ga razvijao 3 min i 40 sec u FR-16 (1:19) pri 18 °C i oduševljen sam rezultatima. Evo prve fotke u galeriji, pa ako može kratak osvrt na što god korisno možete zapazit i zavapit. Svjetla je bilo malo (duboka šuma), pa je blenda otvorenija i DOF posljedično manji. Zahvaljujem! |
janimir [21. 06. 2011.] |
FR-16 je, kao i svi univerzalni razvijači, zapravo “nedobar” za sve… Nije neupotrebljiv, ali su specijalni razvijači ipak bolje rješenje. Na fotki koju si priložio imaš obilje tonova, ali ne i potpuni kontrast (trebao bi imati i crnu i bijelu točku), a o oštrini nemremo sudit na temelju tog skena. Ono što je poznato je da FR-16 djeluje dosta kontrastno (rekao bih da možda nisi dovoljno razvio film), ali i da grupira zrno, pa se nemre pohvalit oštrinama. ID-11 (varijacija D-76 i FR-5) je izjednačavajući negativ razvijač sitnog zrna (razbija strukturu kristala pa gubi kontrurnu oštrinu, ali to nadokađuje sitnijim kristalima) pogodan za kontrastnije scene. Meni se ta vrsta razvijača najviše dopadala rarjeđena 1:1 s produženim razvijanjem da podignem gamu. Treba “kemijati” i otkriti što ti najviše odgovara (meni X-Tol zadnjih godina…) |
pogled_u_bb [21. 06. 2011.] |
FR16 sam koristio u počecima jer je jako jednostavan za upotrebu, i dosta dugo drži otvoren (shelf life). Rezultate možeš vidjeti ovdje http://fotozine.org/index.php?knjiga=galerije&poglavlje=2524&list=9299 http://s2.pticica.com/foto/0000974710_l_0_3p9qdo.jpg http://s2.pticica.com/foto/0000545169_l_0_2lyoai.jpg http://s2.pticica.com/foto/0000544558_l_0_jf2py9.jpg Poslije sam vidio da svi pljuju po njemu, a ja sam prešao na druge razvijače. Ipak sam jednom napravio usporedbu FR16 sa Xtolom i još nekim razvijačem, i zaključak je: - FR16 nema takvu oštrinu, što se na 800x600 pixela ili 10x15 cm fotki ne primjeti baš - FR16 ne može postići toliko detalja u sjeni (crnini) - FR16 je totalno truba za pushanje u usporedbi sa Xtolom - otprije sam znao da je FR16 jako zrnat na povišenim temperaturama, 24-25 C Prednost mu je što može izvući jako lijepe tonove iz starih filmova tipa Efke 100, i to što je jednostavan za upotrebu. Podesan je i za igranje, možeš smanjiti koncentraciju i time produljiti vrijeme razvijanja (ali pazi - treba barem 15 ml koncentrata, inače će biti podeksponirano), ja sam dodavao vitamin C (1 tableta 500 mg), miješao sa Xtolom... i sve je ispalo dobro razvijeno :)) |
mdphoto [21. 06. 2011.] |
E hvala, baš takve informacije/iskustva tražim. Jedino mi nije jasno kako odrediti imam li potpuno crnu i potpuno bijelu na filmu, i zašto bi to trebalo biti pravilo? Postoje različito kontrastne scene, neće to biti univerzalno dobro za sve, ili se varam? A zašto pitam kako odrediti, pa zato jer se film skenira, odnosno u mom slučaju ga pofotkam s pozadinskim blicem i ono što dobijem je prekrasan histogram rastegnut od ruba do ruba bez rezanja u 90 % svih "pristojno" osvjetljenih scena, no i dalje to obradim iz RAW formata i ako baš i ne dobijem potpuno crno i bijelu, "navučem" ih bez problema, kao što sam to napravio i na ovoj fotki, samo se ne vidi baš najbolje dok je tako smanjena... |
pogled_u_bb [21. 06. 2011.] |
Nije problem dobiti potpuno crnu i bijelu, već koliko detalja (gradaciju) možeš izvući iz skoro crnog i bijelog. Ako negativ film skeniraš kao pozitiv (na skeneru) pa konvertiraš u Photoshopu onda vidiš koliko je obrade potrebno da dobiješ "normalnu" sliku. Ako skeniraš fotkanjem, bez iskustva kako prosječan negativ treba izgledati, imaš puno nepoznanica u igri. Preporučio bi ti da kupiš nešto Gekka (8 kn rola) i vježbaš na njemu. Kad stekneš iskustvo i rutinu u razvijanju i "skeniranju" onda pređi na nešto kvalitetnije. |
mdphoto [21. 06. 2011.] |
Pa naravno, kad bih ja znao što trebam postići, onda bih to mogao i vježbat. Ovako meni već prvi rezultati jednostavno djeluju fantastično, umjesto očekivanih prvih mačića. :) Zbunjujuće je nekom tko je razvio svoj prvi film. I prije sam fotkao C/B, ali nisam sam razvijao filmove, a ponekad su stizali rijetki ko sraćka i u svakom slučaju s premalo kontrasta. A bar znam eksponirat, mamicu im. Zato sam i postavio pitanje u stilu "ma kako to da drugima taj FR-16 ne paše" jer (još) nemam s čime usporediti. Kupit ću onaj ID-11, pa da vidim i razliku, dok X-Tol ljudi ne preporučaju za Ilford filmove, a ti su mi nekako najdraži. Što se tiče tonaliteta fotke koju sam zakačio, to je naravno ovisilo o svjetlu, no budući da smo namjerno krenuli (na Medvednicu) dosta kasno, svjetlo se drastično promijenilo do mraka, pa će sljedeće fotke u toj galeriji to definitivno i pokazat. |
janimir [21. 06. 2011.] |
no, imat “crnu i bijelu točku” nije pravilo, ali je metodu takvog razvijanja jako dobro usvojiti u startu, da bi kasnije kudikamo lakše manipulirao filmom. kad znaš, odnosno kad uspostaviš svoj vlastiti standard, puno ćeš laške modificirat postupke (i snimanje i razvijanje) u kakvim ekstremnim slučajevima. Kad pričamo o “crnoj i bijeloj točki”, odnosno kad “tražimo” pun kontrast fotografije, ne mislimo pri tome na savršeni “češalj” histograma, več na briljancu u fotki. evo primjer fotke bez briljance — snimljena mekanim svjetlom i razvijana još mekše. Iako ima nekoliko točaka čiste bjeline, koncentrirao sam sav trud na sive i tamnije sive tonove, ali bez gašenja crne (zatvaranja tamnih tonova)… njena je suprotnost fotka snimljena i razvijena tvrdo, ali i opet bez zatvaranja tamnih tonova što je omogućilo relativno mekano razvijanje. Da sam tu rabio ID-11 (ili FR-5 ili D-76) dobio bih snimak tonski sličniji prvome (one stare očale)… Osobno i sam ne volim negative razvijene s potpunom bjelinom i potpunom crninom, (btw, pisao sam di ti fotka nema crnu i bijelu točku, ne negativ) jer je kudikamo lakše fotku s mekšeg negativi razviti (ili odskenirati) kontrastnije, neg (zaludu) pokušat iz (pre)kontrastnog negativa dobit mekanu sliku… :)) … Tolko za ovo javljanje, kad stignem doma, možda dokucam još odgovora na tvoja podpitanja, ak me netko ne preduhitri. A kao literaturu za shvaćanje problematike, preporučam da prekopaš net za “zonskim sustavom” (Zone System) i ne obraćaj pažnju na “starost” tog sustava! |
mdphoto [21. 06. 2011.] |
Jasno mi je sad, priznajem da imam par motiva na filmu koje nisam uspio eksponirati (ili razviti, kako se uzme) baš onako kao što sam htio, s time da se radilo o direktnom niskom sunčevom svjetlu kroz krošnje inače tamne šume predvečer. Većina motiva mi je ipak ispala kao što sam i htio, mada, kao što sam već najavio, drugačije od ove prve dvije fotke (ide na sve kontrastnije i kontrastnije). Osim u dva najcrnija motiva u kontrasvjetlu svugdje sam crnu ufotkao skoro do daske (histogram ide do nule, ali sam maksimum crne je negdje oko 20, djeluje mi predivno baš tako) i moglo bi se reći da nema detalja u crnoj. Ali kad sam malo otvorim blendu ili pojačam blic kod digitalizacije, dobijem ja detalja i u toj crnoj, tako da nije da ih nema, samo ih ja ne želim. O zonskom sustavu sam pročitao što sam našao na netu i prije nego sam prvi put fotkao s namjerom razvijanja filma i čini mi se da kužim teoriju, sve je savršeno logično, ali mi nije uvijek do primjene toga u praksi. Takvim sustavom uvijek bih dobio bjeline negdje u zonama 7-8, a sjene negdje u 2-3 uz opravdanje da "film ne zadržava puno detalja izvan tih srednjih 6-7 zona". Osim naravno kad ne trebam detalje u sjenama i bjelinama, a to je ionako upravo to što postižem i ovako napamet bez da razbijam glavu sa zonama. Ako hoću sve detalje, fotkat ću pri mekom svjetlu. Nisam profesionalac da imam rok za pofotkat takvu i takvu fotku baš tad i tad kad mi uvjeti ne odgovaraju, već fotkam samo ono što mi u danom trenutku odgovara. A mogu i postaviti rasvjetu po svome, ako baš hoću. Što se tiče dokucavanja odgovora, ipak ne bih nikome htio oduzimati toliko vremena, pa ako imaš radije još neki izvor za preporučiti uz zonski sustav (M. Fizi je svojevremeno lijepo sjeo, ali ovih stvari tamo nema), rado ću ja dalje sam istražiti. Evo već guglam briljancu. :) A kad malo više filmova prikupim, dođem jednom na fotopivu pa ih sve donesem, tad za davanje savjeta neće biti nepoznanice zvane digitalizacija. |
ervin [24. 06. 2011.] |
@mdphoto, daj mi mail adresu pa ću ti poslati link da si skineš odličnu knjigu o zonskom sistemu |
Gigo [04. 10. 2011.] |
Da ne otvaram novu temu, Kolko dugo FR16 može stajat u boci nakon što se otvori? Ovog sam otvorio negdje u šestom mjesecu. |
Analog [21. 04. 2015.] |
Može li mi netko reći u kojem se omjeru razrjeđuje Efke FR-16 za razvijanje fotografija? Hvala! |
pogled_u_bb [21. 04. 2015.] |
piše na boci :) mislim da je 1+9 za fotke i 1+19 za filmove |
Nemate ovlasti aktivnog sudjelovanja. Morate biti registrirani i prijavljeni.
Zbog nekog doista blesavog EU zakona dužni smo vas informirati da i naš Fotozine rabi cooki-e (kažu da su to “kolačići”) kao i valjda 99.999% stranica na kugli zemaljskoj. Za izvan nje nemamo informacija. S tim keksima mi ne otkrivamo vašu dob, visinu, debljinu, sposobnost kadriranja, lažiranje exifa i niš takvoga, već nam samo pomažu da se logirate i tak to. A kaj sad možete? kliketnut dole i reć poruci izazvanoj idiJotskim zakonom adio… (A mi smo vas zakonski informirali :P ;))